Trött i kroppen

men solen skiner och livet känns lite lättare idag.
Sprang igår och det gick bra måste jag säga, även omdet inte är den känslan jag har i kroppen. Jag har långt kvar till att springa milen på under 60 minuter och det känns tungt och jobbigt. Men genom att kämpa och tack vare pulsklockan får jag lite koll på hur fort det går och då är det lättare att träna för att springa fortare ;-)
Igår startade den sista intervallen på 5 minuters löpning när jag hade varit ute i 2,80 km. När de 5 minutrarna hade gått och jag kämpat med att hålla tempot uppe hade jag varit ute 3,68 km. Vilket betyder att jag sprang i ett tempo av 5/0,88=5,68 vilket i sin tur innebär att om jag höll det tempot i 10 km skulle jag få en tid på 56,8 minuter! Det är iunder 60 minuter och vore toppen. men det är långt kvar tills dess.
De närmsta 5-6 veckorna kommer programmet att trappa upp tiden på löpintervallerna och då gäller det att hänga med och inte tappa tempo. För det är en sak jag tror att det är bättre att ha tempot med sig från början, jag har försökt att bättre på tempot när man redan springer ett antal km men det är tufft så nu gäller det att ha kolla på tempot och backa i programmet om det inte fungerar.
Planen är nu att springa varannan dag + friskis och svettis en dag i veckan. Intervalla programmet ska man köra 3 ggr per vecka (samma intervaller) och min plan är att som jag gjort förut köra mitt tempo och tekninnkträningsprogramm emellan bytena. Då hoppas jag att jag i lagom takt och på ett bra sätt kan öka tempot och orka springa fortare längre sträckor utan att det blir för extremt.
 
Nu ska vi äta frukost, Maria, Erika och jag innan vi åker på Väddika cup i fotboll och hejar fram Däcksta! Elin är hos farmor - hon ville åka dit och sova igår kväll så hon cyklade med mig när jag sprang. Uffe är redan ute och hjälper bönder... han kommer till cupen senare.
 
Må gott
 
Wickie!

Kommentarer
Postat av: Pappa och mamma

Detta gillar vi! Om du håller fast vid planerna kommer du att må bra hur trött du än blir.

Vi håller på Däcksta idag o hoppas att ni får en fin dag.

2012-08-11 @ 10:51:14
Postat av: Veronika

Låter som en bra strategi tycker jag - Heja dej!

2012-08-11 @ 19:48:29
URL: http://ny10023.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0