Händelserika 24 timmar ...

När Uffe kom hem sent igår kväll efter att ha jobbat hela dan med lite av varje klagade han på att han kände sig lite yr och instängd och hjärtat slog i hundranitti! Hjärtat lugnade ner sig efter en stund och han kom till ro och somnade. Jag sov nog oroligast av oss två för ovanlighetens skull.

I morse var Uffe trött  och kände det som om bröstet var ömt på insidan. En arbetskamrat till honom kom över för vi skulle byta våra staketstolpar idag och sa åt Uffe att han skulle åka till doktorn, vilket han nappade på! - Då blev jag riktigt orolig för doktorn brukar Uffe inte vilja åka till!

Uffe ringde Gimo men det skulle ta 2 h innan de skulle höra av sig så då provade han Östhammar. Det var så mycket folk där att de inte han svara... Vi tog då bilen och åkte till Gimo. Nästan genast kom en syster och gjorde ett EKG och inte många minuter senare ett blodtryck samtidigt som doktorn kom!

Stress, snus och mycket kaffe var den troliga orsaken till det rusande hjärtat. Inget spår av någon infarkt eller annat och det var skönt.

Uffe åkte hem och vilade en stund och sen blev det stolpbyte några timmar på eftermiddagen. Annars hade han blivit stressad av att inget blev gjort... Hans jobb vid stolpslagning är att sitta i traktorn och flytta den mellan stolparna så det är ju inte så ansträngande. Kommer att bli bra när alla stolpar är bytta. Vi får ett staket som anstår ett stängselprofs! Det har grämt Uffe de senaste åren att staketet har börjat se nött ut och i vintras gav sig flera stolpar (14 år gamla så de har gjort ett bra jobb!) så nu har vi inget val om vi vill ha hundarna kvar i trädgården!


Stolpnedslagaren är lite slitnare än på bilden och vår traktor lite äldre men fungerar bra gör den!
Bilden hämtad från
www.delka.se, Stängselfirman som Uffe jobbbar åt.

Som om inte detta var nog!
Idag var jag ute och red för första gången på evigheter! Det var flera år sedan jag red mer än 5 minuter. Vi får se hur benen (främst ljumskarna) mår imorgon! Är det inte för illa har jag lovat Maria att vi ska rida ut igen! Lena som har två Islandshästar hos oss är bortrest så vi har "fri tillgång" under helgen! Det var superkul! Men lite nervöst i början.

När jag frågade Lena om jag fick låna Lysa svarade hon efter en kort paus. - (N)Ja, du är faktiskt den enda som kanske klarar av henne och får låna henne! Hon är rädd för det mesta, särskilt postlådor, och reagerar otrevligt om man ställer för höga krav på henne...

Jag bara tackade och funderade stilla på vad jag givit mig in på, men allt gick bra. Jag ledde henne den första biten eftersom jag inte själv kände mig säker vid vägen och det var nog tur. Kossorna var ända framme vid staketet och dom var SUPER läskiga! Säkert farligare än postlådor - för dem reagerade hon inte på alls när vi kom så långt!

En gång höll hon dock på att krypa ur skinnet, när det kom en motorcykel bakom henne när vi skulle över en väg mitt i ridturen, men det var inte hela världen! Så idag har jag skrittat, töltat, travat, passat (inte flygande pass men ändå!) och galopperat. Varken hon eller jag har riktig koll på alla 5 gångarterna men hon har dem i sig och vi ska nog kunna komma underfund med hur de fungerar. De få steg hon orkade i tölt var dock magiska! Hon verkligen flöt fram!

Som om inte detta var nog fixade gubben och jag till staketet bakom lagårn som vintern har lagt ner, stolpnedslagaren är fantastisk! Där man för hand knapt hade kunnat få ner en stolpe av normal kaliber slår stolpnedslagaren ner jätte stlpar en meter eller mer! Så nu har jag så snyggt och bra staket till hästarna igen att jag känner mig lite mallig!

Har också kommit mer än halvvägs med att gräva upp allt ogräs i rabatten runt flaggstången . Vi ska göra någon typ av stenläggning där så att det blir lättare med ogräset - men det måste bort först! Vill ha löjtnantshjärtan där också  så jag måste kolla om de trivs i stenparti.

Mellan varven har jag tvättat 4, eller var det 5 maskiner tvätt också. Men matlagning blev det ingen alls idag. Lunchen blev kylskåpsrensning och middagen blev hämt pizza... Inte har det blivit någon löpning helller de två sensate dagarna, skulle ha sprungit igår enligt mitt "schema" men det blev inte så och idag har jag prioriterat annat - men har gått över 11 000 steg så jag har inte legat på latsidan! Har fått sol så att det känns i ansiktet också, bara det inte blir bränt...

Nu tittar ungarna på film och jag ska krypa ner till dem i soffan med lite popcorn!

Ha en fortsatt trevlig helg och lycka till imorgon pappa!

Wickie!


Kommentarer
Postat av: pappa

Nytt staket och comeback i sadeln. Det låter spännande. Hoppas du hinner med din löpning också!

2011-06-04 @ 08:01:25
Postat av: Mamma

Låter som du haft en bra helg så här långt.



Hoppas att "Gubben" mår bättre o snusar mindre.

Kram

2011-06-04 @ 18:35:29
Postat av: Veronika

Oj, det var allvarligt. Skönt att det inte var något farligt. Blir lämpligt med lite semester nu då kanske? :o) Låter som om staketet ger hög må-bra faktor - härligt!

KRAMAR från oss i Malmö

2011-06-04 @ 18:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0