Ska prova

en variant av LCHF dieten. Flera på jobbet har gjort det med gott resultat och det blev ju åt det hållet när jag "bara" åt lördagsgodis. Känns som att det kan vara en väg att gå och tror på deras filosofi - förutom de extrema som vanlig...
I princip kan man säga såhär: Det går inte att äta för mycket fett - fett bränner fett och fett kan kroppen klara av att leverera ut ur kroppen när den får för mycket, dvs man blir inte tjock utan smal av fett.
Förutsatt att:
  • man inte äter socker
  • håller igen på kolhydrater eftersom det är/blir socker i kroppen. Kroppen använder helst socker som bränsle och sparar då fettet till senare = man blir tjock.
  • Protein kan man kanske äta för mycket men å andra sidan är de inte proteiner man brukar överäta... Man ska äta 1-0,8g protein/kg per dag för att inte muskulaturen ska påverkas och det blir ganska mycket kött, ägg osv.
Förhållandet ska enligt LCHF "upptäckaren" Sten Sture Skaldeman vara Fett / (Protein + Kolhydrater) räknat i gram och kallas Skaldemans Ratio. Ett ratio på 1,0 är ganska bra för de som vill gå ned i vikt. Har man en massa övervikt på mer än 50 kg, så kanske man ska ha en ratio på över 1,2. Däremot om man har en liten övervikt så räcker det med ett ratio på 0,75.
 
Värt att testa tycker jag. Känns lättare att inte äta godis om man får frossa i ost ;-)
Blir ju bra eftersom LCHF dieten innehåller väldigt lite med gluten också.
 
I morse stekte jag bacon och ägg... kände mig lite brittisk ;-). Till lunch blev det skagen sallad och som mellanmål ca 100g hasselnötter. Vi får se vad det blir till middag.
 
Har funderat på detta med mat ett tag och bestämde mig i princip igår för att testa LCHF så ingen i familjen vet något ännu eftersom jag inte hunnit prata med någon och ingen såg när jag åt frukost. Kanske jag kan få någon att haka på - vi får se.
 
Ikväll ska jag ge mig iväg på Friskis och svettis igen och igår sprang jag! Känner mig inte så duktig men jag är nog det ;-)
 
Önska mig lycka till!
 
Wickie!
 

Kommentarer
Postat av: Pappa och mamma

Lycka till!!
Vist är du duktig!!

2012-08-15 @ 19:58:37
Postat av: Laila Guttke

Jag håller med din mamma o pappa DU är DUKTIG,Du försöker ialla fall, DET GÖR INTE JAG skulle behöva,kram och fortsätt du är på rätt väg Laila

2012-08-18 @ 15:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0