Julstress?

Har funderat på detta med julstress. Stress är ju egentligen när man har mycket att göra men missar i planering och prioritering!
Jag älskar alla julförberedleser och planerar för att hinna med dem. Ägnar en hel dag varje år att koka julgodis och får ofta höra att det verkar jobbigt och många ser stressade ut vid bara tanken. Men jag gör det med en kompis som jag gillar att vara med och vi tar oss sällan tid att umgår en hel dag annars så det är mycket glädje den dagen. Vi brukar försöka hinna med denna dag redan i slutet av november/början av december och vi ser alla i familjerna fram emot den! Hur kan det bli stress?
Julklappar - älskar att köpa julklappar! Glädjen att hitta något man vet den andra gillar och sedan få se dem packa upp klappen! Finns det något som slår det? Julklapps inköp gör jag nästan under hela året, visst det blir mycket kvar innan jul men här gäller det ju att planera! Jag är redan klar - har två personer jag inte har hittat "det" åt och kommer fram till jul hålla utkik men jag har klappar till dem ändå så de blir inte utan och det är inget måste att köpa något mer - men det skulle vara kul! Men.... jag är inte stressad över det...
Städa - det är underbart att ha huset helt rent till jul - men det blir jul ändå. Tomtarna skymmer faktiskt endel av stöket... Försöker vara ledig före jul för att hinna städa. Få tillfällen under året när jag försöker storstäda hela huset och här kan det bli lite stress ibland för att hinna så mycket som möjligt på den tid som finns men när tomtarna åker fram dagen före julafton slutar jag städa. det sm är fixat är fixat - resten får bli nästa års problem ;-)
I år har jag lite blandade känslor inför städandet. huset är redan renare än på många år eftersom jag faktiskt har haft ork att se vad som behöver göras samtidigt vet jag att jag inte kommer hinna/orka städa lika mycket som jag gjorde för några år sedan. På vilken nivå ska man vara nöjd? Jobbar lite med den tanken just nu. Kära mor har varit här några dagar och hjälpt till så några fönster, väggar och en massa tvätt är redan fixat! Stort tack mamma! Det är så skönt att inte behöva börja helt från början!
Med detta inlägg bvill jag inte säga att jag aldrig känner av julstressen men jag vill ge det lite perspektiv. Det handlar ju inte om vad man gör utan vad man gillar att göra och hur man prioriterar och planerar!
 
Själv har jag idag prioriterat en stund framför datorn, vid fönstret, där jag kan se snön falla så fint utanför!
 
Må gott i dessa juletider! Klapparna du "måste" köpa kanske finns att beställa på nätet?
 
kram
 
Wickie!
 

Kommentarer
Postat av: Pappa

Det var väl en riktigt fin julhälsning i positiv anda.

2012-12-17 @ 13:26:00
Postat av: Ulrika F

Härligt inlägg om julens förberedelser!
Och du, visst är det skönt att ha mamma hemma :) (fast man är 43)

2012-12-17 @ 15:37:31
Postat av: Rosan

Kloka ord.
Ska försöka tänka på detta när jag stressar upp mig i onödan, för du har ju så rätt i att jul blir det även om jag inte hunnit städa överallt.
Stor kram till dig Wickie // Rosan

2012-12-17 @ 21:08:07
URL: http://rosatjejen.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0