Proppmätt!

Idag har jag haft "lördag" dvs jag har unnat mig godis. Köpte några bitar lösgodis men hade gjort iordning en efterrätt. Frusen drottning mousse och den var supergod!

Lånad bild från www.partydags.se, min såg lite mera hemgjord ut...
Här kommer receptet om ni vill prova, suverän att ha i frysen!

Frusen hallonmousse

 

6 port

250 g hallon, (eller andra bär) färska eller frysta

1½ msk socker

2-3 msk bärlikör (kan uteslutas)

3 äggvitor

1½ dl grädde

Garnering: bär och ev citronmeliss

 

Mixa bären med ½ msk socker och ev lite likör. Vispa vitorna till hårt skum, häll i resten av sockret och vispa lite till. Rör ner hallonmoset i vitorna. Vispa grädden till hårt skum och blanda ned den i moset. Häll upp moussen i chokladformar och låt dem stå i frysen ca 2-3 timmar.

 

Chokladformar finns numera att köpa färdiga,

Men vill du göra dem själv, så finns receptet här.

 

Chokladformar; 8- 10 st:

Ca 150 g ljus eller mörk blockchoklad

12 pappersformar

 

Smält blockchokladen i vattenbad eller i mikron.

Stryk ut chokladen på insidan av en dubbel pappersform. Ställ att stelna i kylen. Ta försiktigt bort papperet från chokladformen och fyll med hallonmousse. Ställ i frysen!

 

Låt tina 20-30 min innan servering!



Problemet var bara att ungarna inte ville ha hela sina så jag fick äta tills jag var nöjd...
Blev lite för mycket av det goda! såhär mätt och lätt illamående blev jhag aldrig förr, syn bara att det inte hindrar att man äter de där sista skedarna men det kanske kommer senare, om man håller ut med bara lördagsgodis länge.
Mn kan ju i alla fall hoppas på både ock, att jag håller ut och att jag lär mig hur proppomätt jag blir av förmycket.

Hoppas ni har en trevlig helg!

Kram

Wickie!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Skall prova ngn gång.

Det såg väldigt gott ut.



Håll ut min dotter du kommer att fixa det du föresatt dig men det tar längre tid än man tror.



Kram på dig o lycka till.

2010-10-10 @ 08:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0